Transport morski jest jedną z najbardziej niezawodnych metod przewożenia różnego rodzaju ładunków. Statki są niezwykle ładowne, a ich awarie należą do rzadkości. Transport morski sprawdza się świetnie zarówno w przypadku ogromnych, często niewymiarowych towarów, jak i tzw. drobnicy w dużej ilości. Obecnie wyróżnić można kilka rodzajów frachtu morskiego. Poszczególne rodzaje różnią się między sobą typem używanych statków, a także ładunkiem.
Czym wyróżnia się transport morski typu RO-RO?
Fracht morski typu RO-RO wziął swoją nazwę od statków, którymi jest wykonywany. Statki RO-RO, nazywane powszechnie rorowcami wykorzystywane są do przewozu pojazdów oraz maszyn, które poruszają się na własnych kołach. Podczas transportu morskiego typu RO-RO transportuje się motocykle, przyczepy, ciężarówki i oczywiście samochody. Przystosowany jest także do przewozu pasażerów. Nazwa RO-RO jest skrótem od angielskiego roll on i roll off, określającego sposób załadunku i rozładunku statku.
Pojazdy, które mają zostać przetransportowane na rorowcu, są na niego wtaczane przez furty. W ten sam sposób są wytaczane po dotarciu na miejsce docelowe. W zależności od rodzaju pojazdu może być on także przyciągnięty na holu, lub samodzielnie wjechać na pokład. Jest to możliwe dzięki rampom, w które wyposażony jest ten statek. Rorowce wyróżniają się sporą przestrzenią, dużą trwałością oraz szybkością, chociaż przylgnęła do nich łatka mało stabilnych. Obecnie stosowane są systemy i nowoczesne technologie, które pozwalają przeciwdziałać wszelkim odchyleniom.
Co ciekawe, pierwszą jednostkę typu RO-RO wybudowano już w II połowie lat 50. XX wieku i służyła ona dokładnie do tego samego celu, co teraz, czyli przewozu pojazdów. Była ona wyposażona w rampę rufową, umożliwiającą rozładunek na nadbrzeże.