Jakie kontenery w transporcie morskim określamy mianem standardowych?

kontener

Z roku na rok, począwszy od początku lat 70-tych, odnotowuje się stały wzrost przewozów kontenerów na świecie za pomocą frachtu morskiego. To stosunkowo tanie i bezpieczne rozwiązanie, po które coraz chętniej zaczęli sięgać przewoźnicy pociągnęło za sobą szybki rozwój technologiczny. Obecnie konteneryzacja jest to prężnie rozwijająca się technologia, która stale ma przed sobą ogromne możliwości rozwojowe, co wyjątkowo dobrze widać w w wielu krajach na każdym niemal kontynencie: w Chinach, Japonii, w Stanach Zjednoczonych oraz krajach nadmorskich Europy. Specjaliści nieustannie prognozują wzrost zapotrzebowania na usługi frachtu morskiego, stąd ogromny nacisk kładzie się na rozwój przemysłu  związanego z produkcją kontenerów.

Czym właściwie są kontenery morskie?

Termin „kontener” pochodzi z języka angielskiego od „container” i oznacza duży pojemnik przeznaczony do wielokrotnego użycia, który może służyć jako rodzaj opakowania, pomieszczenia do zbiorczego przewozu mniejszych gabarytowo opakowań, ładunków drobnicowych i innych. Wprowadzenie kontenerów do użytku w transporcie morskim pozwoliło przewoźnikom  na dużo efektywniejszy transport ładunków niż to miało miejsce przed ich wprowadzeniem. Niewątpliwą zaletą tego typu przewozu jest ekonomizacja przewożonych ładunków oraz, podkreślana przez naukowców: możliwość pełnej mechanizacji, jak i automatyzacji wszelkich działań mających związek z załadunkiem, który odbywa się w ramach kontenerowego systemu transportowego zwanego KST. Ogólny podział kontenerów zakłada istnienie kontenerów: małych, średnich i dużych, spośród których tylko te ostatnie wykorzystywane są w transporcie morskim.

Kontenery wykorzystywane transporcie morskim zwane standardowymi

Dzięki usługom transportu morskiego świadczonym przez firmy, takie jak nasza firma NET-CARGO, trudniącymi się przewozem ładunków drobnicowych i kontenerowych można z powodzeniem prowadzić międzynarodową wymianę handlową i tym samym sprowadzać dowolny towar z prawie każdej części świata. W transporcie morskim wykorzystuje się do przewozu różnego rodzaju kontenery o różnych pojemnościach w zależności od typu przewożonego ładunku. Najbardziej ustandaryzowanym typem kontenera stosowanym w transporcie morskim jest kontener będący częścią z tzw. multimodalnych jednostek ładunkowych (ITU – Intermodal Transport Unit). Są to kontenery spełniające standardy ISO, o mają zazwyczaj długości od 10’, 20’, 30’ aż po 40’ i najnowszy zaakceptowany model 49’. Noszą one także miano kontenerów morskich lub transkontenerów. Mówiąc ściślej o budowie kontenera, dla przykładu weźmy pod uwagę moduł o długości 40’ liczący 12 192 mm. Ten kontener standardowy dzieli się wewnątrz na mniejsze części, dzięki czemu zyskujemy przydatne przestrzenie pomiędzy poszczególnymi modułami składowymi. Mają one długość równą trzem calom, czyli około 76 mm. Wysokość kontenerów standardowych wynosi 8’, oznacza się je kolejno 1A, 1B, 1C, 1D, uzależniając nazewnictwo od ich długości. W Europie szacuje się, że kontenery standardowe o wielkościach e 40’ i 20’ o wysokości 8’6” stanowią aż 96% wszystkich jednostek eksploatowanych we frachcie morskim. Mają one maksymalną masę równą 20 320 kg (wg standardu ISO z  1988 r.) do 24 000 kg (wg standardu ISO z  1995 r.).

Zalety kontenera standardowego

Weźmy teraz pod uwagę przestrzeń załadunkową standardowego kontenera. Dla wielkości kontenera 20’ wynosi ona ok. 32 m3, natomiast kontenera o gabarytach 40’ aż 66 m3, co daje przewoźnikowi ogromne możliwości załadunku. Standardy ISO określają także dopuszczalną wagę załadunku, podając minimalne wymagania dotyczące wytrzymałości. Każdy szczelny kontener ma na celu zabezpieczenie przewożonego w nim ładunku przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych oraz atmosferycznych, takich jak: śnieg,  lód, opady deszczu, gromadzący się kurz, czy działanie słonej wody morskiej. Kontener standardowy chroni zawartość także przed nasłonecznieniem oraz promieniem ultrafioletowym. Pamiętać jednak należy, że każdy, nawet nieuszkodzony kontener nie jest całkowicie wodoszczelny i w przypadku zatonięcia, stopniowo napełni się wodą. Dlatego właśnie aby uniknąć strat ładunkowych przewoźnicy morscy przestrzegają określonych przepisami zasad sztauerskich i ubezpieczają przewożoną zawartość kontenerów.

Zobacz także
Fracht morski
Organizujemy transport drobnicowy i kontenerowy w dowolne miejsca na świecie.
Dowiedz się więcej
Agencja celna
Prowadzimy agencję zapewniającą szybkie wykonanie odprawy.
Dowiedz się więcej
Transport lądowy
Transportujemy towary z i do portów morskich w Polsce i za granicą.
Dowiedz się więcej
Spedycja lotnicza
Zależy Ci na szybkim doręczeniu przesyłki? Proponujemy transport lotniczy.
Dowiedz się więcej
Magazynowanie
Dysponujemy powierzchniami magazynowymi w Polsce i w Hamburgu.
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenia cargo
Bezpieczeństwo przewożonego towaru jest dla nas najważniejsze, dlatego mamy niezbędne ubezpieczenia.
Dowiedz się więcej

Kontakt

NET-CARGO Sp. z o.o.

ul. Czarnieckiego 7
81-198 Pogórze k. Gdyni

tel. +48 (58) 621 37 81

info@net-cargo.pl
Wyznacz trasę dojazdu