Transport morski jest niezwykle ważny w kontekście międzykontynentalnego i międzynarodowego przewozu towarów. Fracht morski wiąże się z pewnymi procedurami transportowymi w przypadku ładunków o największych gabarytach. Poniżej wyjaśniamy tę kwestię.
Ładunek wielkogabarytowy, czyli jaki?
Wielkość ładunku określa się poprzez wyznaczenie jego masy, wymiarów i objętości. Każdy kraj ma jasno określone maksymalne parametry przesyłek, a każde odstępstwo jest ładunkiem ponadgabarytowym. Dla każdego środka transportu parametry te są inne. Do transportu morskiego wykorzystywane są kontenery oraz infrastruktura załadunkowa i rozładunkowa umożliwiająca pracę z nimi. Do transportu ładunków ponadgabarytowych przystosowane są specjalne rodzaje kontenerów:
- open top — z otwartym dachem, do towarów, których wysokość przekracza możliwości zwykłych kontenerów. Ładunek przykrywa się wtedy od góry plandeką z linką z zamkiem celnym.
- hard top — wyposażone są w stalowy i wodoszczelny dach, który w razie potrzeby można złożyć i umieścić pionowo w kontenerze, zmniejszając szerokość jego wnętrza.
- flat rack — charakteryzują się wzmocnioną podłogą i ścianami szczytowymi, za to posiadają otwarty dach i boki.
Formalności w przypadku ładunków ponad gabarytowych
Ładunki mieszczące się w granicach normy nie wiążą się z wieloma formalnościami, inaczej jest jednak w przypadku ładunków ponadnormatywnych. W takim wypadku obowiązują standardowe wymogi pod względem dokumentacji, ale często należy przeprowadzić badania załadunku wstępnego. W przypadku tras międzynarodowych obowiązuje odprawa celna w porcie nadawczym i odbiorczym oraz Międzynarodowe Reguły Handlu, które wyznaczają koszty i obowiązki sprzedawcy i kupca. Należy także zwrócić uwagę na wybór odpowiedniego rodzaju ubezpieczenia.