Brexit, czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, stało się jednym z najbardziej dyskutowanych tematów ostatnich lat, wprowadzając wiele zmian w różnych sektorach gospodarki. M.in. europejski transport i spedycja doświadczyły istotnych przekształceń, które wpłynęły zarówno na przedsiębiorców, jak i na konsumentów.
Czym był Brexit?
Brexit to skrótowiec od „British exit”, czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Proces ten rozpoczął się 23 czerwca 2016 roku, kiedy to w referendum większość obywateli brytyjskich opowiedziała się za opuszczeniem wspólnoty. Przez kolejne lata trwały negocjacje dotyczące warunków tego wyjścia, a ostatecznie Wielka Brytania opuściła Unię Europejską 31 stycznia 2020 roku. Od tego czasu stosunki handlowe między Wielką Brytanią a krajami Unii Europejskiej opierają się na nowych zasadach wynegocjowanych w umowie handlowej.
Jakie zmiany zaszły w zakresie transportu i spedycji po Brexicie?
Brexit wprowadził wiele zmian w sektorze transportu i spedycji zarówno dla firm działających na terenie Unii Europejskiej, jak i Wielkiej Brytanii. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na wprowadzenie kontroli granicznych oraz odzyskanie przez Wielką Brytanię kontroli nad swoimi granicami. Oznacza to, że przewoźnicy muszą liczyć się z koniecznością odpraw celnych oraz dłuższym czasem oczekiwania na granicy.
Wprowadzenie kontroli granicznych wpłynęło także na koszty transportu. Przewoźnicy muszą teraz ponosić dodatkowe opłaty celne oraz VAT, co sprawia, że koszty przewozu towarów między krajami Unii Europejskiej a Wielką Brytanią wzrosły. Z tego powodu wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na przeniesienie swojej produkcji z Wielkiej Brytanii do krajów Unii Europejskiej, aby uniknąć dodatkowych kosztów.
Kolejną kwestią, która uległa zmianie po Brexicie, są regulacje prawne dotyczące transportu i spedycji. Wcześniej przepisy dotyczące transportu drogowego były ujednolicone na terenie całej Unii Europejskiej. Po Brexicie Wielka Brytania może wprowadzać własne regulacje, co często utrudnia działalność przedsiębiorstw transportowych.
Warto również zwrócić uwagę na wprowadzenie limitów dotyczących ilości towarów, które mogą być przewożone między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Firmy spedycyjne muszą teraz stosować się do tzw. kontyngentów, które określają maksymalną ilość towarów, jaką można przewieźć w określonym czasie. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą planować swoje dostawy z większym wyprzedzeniem oraz liczyć się z ryzykiem opóźnień.