Termin Roll On/Roll Off (Ro-Ro) odnosi się do metody załadunku i rozładunku statków, która polega na wtaczaniu i wytaczaniu ładunków przez furty. Statki wykorzystujące tę metodę, zwane potocznie „rorowcami”, są wyposażone w specjalne rampy, które umożliwiają transportowanym maszynom i samochodom wjazd na pokład lub ich wciąganie na holu. Taki sposób załadunku i rozładunku sprawia, że przewóz ładunków tocznych jest znacznie bardziej efektywny niż w przypadku innych metod stosowanych w transporcie morskim.
Jakie są zalety załadunku i rozładunku towarów przez furty statku?
Załadunek i rozładunek towarów przez furty statków Ro-Ro niesie za sobą wiele korzyści. Po pierwsze proces ten jest szybszy i bardziej efektywny niż w przypadku transportu kontenerowego, co przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy. Ponadto statki Ro-Ro mogą obsługiwać zarówno małe ilości pojazdów, jak i dużą ilość przesyłek transportowanych na masową skalę. Ro-Ro transport jest często bardziej opłacalny niż transport lądowy lub lotniczy, co sprawia, że jest atrakcyjny zarówno dla przewoźników, jak i klientów.
Jakie towary mogą być transportowane statkami Ro-Ro?
Statki Ro-Ro przewożą przede wszystkim pojazdy, które są w stanie poruszać się na własnych kołach, takie jak np.: samochody osobowe, motocykle, ciężarówki, przyczepy czy maszyny przemysłowe. Jednak statki tego typu mogą być także przystosowane do przewozu pasażerów, co sprawia, że popularne promy łączą w sobie transport cargo i przewóz pasażerski.
W zależności od konstrukcji statków Ro-Ro można wyróżnić różne ich warianty:
• ROPAX (połączenie funkcji statku towarowego i pasażerskiego),
• ConRO (przewóz ładunków kołowych i kontenerów),
• ROLO (statki z funkcją podnoszenia niektórych palet),
• ROLKER (statki umożliwiające wyłącznie poziomy załadunek i rozładunek),
• LMSR (statki zaprojektowane specjalnie do przewozu sprzętu wojskowego).
Statki Ro-Ro odgrywają ważną rolę w spedycji morskiej w Gdańsku i innych portach. Są specjalnie zaprojektowane do transportu ładunków tocznych. Ich najważniejszym elementem jest pokład – płaska powierzchnia umożliwiająca wjazd i wyjazd pojazdów na własnych kołach. Statki te są wyposażone w rampy na dziobie lub rufie, które ułatwiają załadunek i rozładunek pojazdów.
Nowoczesne statki Ro-Ro są wyposażone w zaawansowane technologie, takie jak systemy nawigacyjne, monitoring ładunku czy system kontroli środowiska, które zapewniają bezpieczeństwo i efektywność przewozu. Na pokładzie znajdują się też zaawansowane systemy zabezpieczeń takie jak pasy mocujące czy blokady kołowe, które utrzymują pojazdy i ładunki na miejscu podczas rejsu.