Kontenery są powszechnie wykorzystywane do transportu różnorodnych ładunków drogą morską, a także lądową i lotniczą. Towar może być pakowany na różne sposoby, co zależy przede wszystkim od jego specyfiki. Bardzo często są to pojedyncze sztuki lub partie towaru, które przed załadowaniem muszą zostać odpowiednio uporządkowane i zabezpieczone. W tym celu wykorzystuje się specjalne palety przeznaczone do transportu kontenerowego.
Różne rodzaje kontenerów, różne rodzaje palet
Rodzajów kontenerów jest kilka, zatem, jak nietrudno się domyślić, istnieją też różne rodzaje palet. Podstawowa klasyfikacja kontenerów obejmuje kontenery: uniwersalne, specjalne i chłodnie. Oczywiście w obrębie tych rodzajów można wyróżnić różne objętości, a także specyficzne przeznaczenie, np. kontenery typu Flatrack, które wykorzystywane do transportu towarów, które ze względu na swoją wagę, wymiary lub sposób załadunku nie mogą być przewożone w zwykłych kontenerach.
Podobnie jak w przypadku kontenerów, wyróżniamy też różne rodzaje palet, które klasyfikujemy ze względu na wymiary. W przypadku transportu morskiego najczęściej wykorzystuje się tzw. europalety (wymiary 1200 x 800 x 144 mm) i palety przemysłowe (wymiary 1200 x 1000 x 144 mm). W zależności od zastosowanego kontenera, różne mogą być schematy ułożenia palet. Przykładowo:
- w kontenerze 20’DV: 9-10 palet przemysłowych 1000-1200 mm lub 11 europalet 800×1200
- w kontenerze 40’DV: 20-21 przemysłowych 1000-1200 mm lub 23-24 europalet 800×1200
Ułożenie palet w kontenerze
Oprócz kwestii liczby palet, które docelowo mają się zmieścić w kontenerze, równie ważne jest ich optymalne ułożenie. Przykładowo:
- Europalety w kontenerze 20’DV stawiane są w dwóch rzędach – równolegle do bocznej ściany układamy cztery palety stykające się krótszymi krawędziami. Na pozostałej powierzchni umieszczonych zostaje siedem palet, rozpoczynając od krótszej ściany kontenera, aż do drzwi wejściowych. Poszczególne palety powinny przylegać do siebie dłuższymi bokami.
- Palety przemysłowe w kontenerze 20’DV układamy naprzemiennie, zaczynając od ściany szczytowej. W kąt wstawiane są dwie palety, połączone dłuższymi krawędziami. Następnie do dłuższej ściany kontenera uzupełniamy pozostałą przestrzeń dwiema paletami, które stykają się krótszą krawędzią. Trzy kolejne palety układamy wzdłuż ściany, łącząc krótszą krawędzią, rozpoczynając od dwóch palet położnych „w poprzek”. Ostatnie trzy łączymy dłuższą krawędzią do palet ułożonych prostopadle do wejścia.
- W kontenerze 40’DV europalety układane są zgodnie z tym samym systemem co palety przemysłowe. Wzdłuż jednej ściany należy załadować palety w taki sposób, aby stykały się ze sobą krótkimi krawędziami. Następnie wypełniamy pozostałą przestrzeń, łącząc palety ze sobą dłuższymi krawędziami. Ułożenie zmieniane jest dopiero przy drzwiach kontenera, gdzie ostatnia paleta jest położona w odwrotny sposób.