Sto lat temu, w obliczu rozwijającego się handlu międzynarodowego, pojawił się problem z przetransportowaniem dużej ilości małych ładunków. Znane dotychczas metody były mało wydajne pod tym względem, czasochłonne i kłopotliwe. W obliczu takich potrzeb skonstruowano pierwsze kontenery. Dokładnie w 1906 r. w Nowym Jorku użyto do transportu stalowej skrzyni metalowej, którą można uznać za prekursorkę obecnie stosowanych kontenerów. Forma ta się sprawdziła, więc na przestrzeni lat rozwijano kontenery, przystosowując je do potrzeb różnych form transportu: lądowego, kolejowego oraz morskiego.
Jak wygląda transport współczesnych kontenerów?
Kontenery to jednostki ładunkowe, które pozwalają w dużym stopniu przyspieszyć i usprawnić operacje transportów. Obecnie wykorzystywane są skrzynie kontenerowe o standardowych rozmiarach. Funkcjonuje co najmniej kilkadziesiąt ich odmian, różnią się nie tylko wymiarami, ale i przeznaczeniem. Standardową jednostką długości jest dwadzieścia stóp i to właśnie taki model kontenera jest najbardziej uniwersalny i najczęściej wykorzystywany w transporcie lądowym. Z kolei w transporcie morskim stosuje się dwukrotnie dłuższe kontenery, które osiągają średnio 40 stóp długości.
Transport kontenerowy jest przede wszystkim niezwykle uniwersalny i wydajny. Przede wszystkim skrzynie kontenerowe można przewozić różnymi środkami transportu. Po oceanach pływają kilkusetmetrowe kontenerowce, które za jednym razem są w stanie zabrać na pokład nawet dziesięć tysięcy standardowych kontenerów. Zatem ogólna wartość wszystkich transportowanych produktów jest znacznie większa niż w przypadku wszystkich innych metod transportu. To znacząco usprawnia handel międzynarodowy. Kontenerowce pływają między wszystkimi największymi portami na całym świecie. Bez większego problemu można zorganizować załadunek w jednym z azjatyckich krajów, a wyładunek w Europie lub Ameryce.
Oczywiście po przybyciu do portu kontener pozostałą część trasy na lądzie musi przebyć przy pomocy innych środków transportu, zazwyczaj odpowiednio przystosowaną do tego ciężarówką lub koleją. W taki sposób najczęściej ładunek w kontenerze dociera do docelowego odbiorcy.