Kontenery transportowane drogą morską muszą być bardzo precyzyjnie oznakowane. Każda pomyłka w kwestii miejsca docelowego, warunków przenoszenia lub przechowywania może być niezwykle kosztowna. Dla sprawnego działania międzynarodowego transportu morskiego ustalono odgórne, uniwersalne normy oznaczania kontenerów. Z tabliczek i napisów na kontenerach można dowiedzieć się między innymi o ich pochodzeniu, miejscu przeznaczenia, zawartości i sposobie transportowania, oraz czy ładunek stwarza jakieś zagrożenie. Co dokładnie znaczą poszczególne symbole i liczby?
Najważniejsze informacje
Kluczowe oznaczenia znajdują się zawsze na drzwiach kontenera. Są to, wymieniając od góry:
- Numer identyfikacyjny – Składa się z 4 liter tzw. prefiksu (unikalnego kodu właściciela), za nim znajduje się numer seryjny, a na końcu tzw. liczba kontrolna;
- Kod rozmiaru i typu – To 2 pary znaków, gdzie pierwsza para jest kodem rozmiaru, a druga typu (przeznaczenie kontenera, obecność wentylacji, chłodzenie lub jego brak itd.);
- Masa kontenera – Opis z wyszczególnieniem masy netto ładunku, masy kontenera i jego objętości w metrach sześciennych);
- Tabliczka CSC – Informacje na temat samego kontenera, określająca czy jest on bezpieczny i w jakich warunkach można go transportować.
Dodatkowe oznaczenia kontenerów
Na kontenerach mogą znajdować się również kolorowe znaki i piktogramy, informujące o rodzaju ładunku czy specyficznych cechach danego kontenera. Na przykład, kontenery wyższe niż 2,591 metra mają przy górnych rogach żółto-czarną taśmę, a na bokach żółte naklejki z podaną wysokością. Inne często spotykane oznaczenia to np. obrazki informujące o toksyczności ładunku lub jego łatwopalności. Znaki ostrzegające przed niebezpieczeństwem są zwykle w kolorach żółtym, czarnym i/lub czerwonym. Są to uniwersalne, powszechnie stosowane i rozpoznawalne obrazki, dzięki czemu można je bez problemu odczytać niezależnie od języka, jakim posługuje się obsługa statku i portu.