Kontenery w transporcie morskim mają na celu ochronę transportowanego towaru przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi. Ten sposób transportu wiąże się z wieloma innymi zaletami, dlatego też bardzo wielu przewoźników oferuje ten rodzaj przewożenia towarów. Współcześnie transport kontenerowy służy przede wszystkim do przewożenia drobnych towarów, które pakowane są w dodatkowe opakowania, takie jak kartony, skrzynie, worki.
Typy kontenerów w transporcie morskim
W transporcie morskim możemy wyróżnić kilka typów kontenerów, które różnią się między sobą szczegółami konstrukcyjnymi, wymiarami, światłem otworów w drzwiach i dachu, ładownością.
- Kontenery uniwersalne drobnicowe są przystosowane do przewożenia tzw. drobnicy. Po dokonaniu pewnych modyfikacji można je wykorzystywać również do przewozu towarów sypkich i ciekłych przewożonych luzem. Ładunki sypkie przewożone są w jednym pojemniku. Ciecze przewożone są w kontenerach uniwersalnych tzw. flexitankach.
- Kontenery High Cube charakteryzują się większą wysokością zewnętrzną i wewnętrzną w porównaniu do kontenerów uniwersalnych. W ten sposób wzbogacone są w dodatkową kubaturę. Używa się ich przede wszystkim do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych o podwyższonej wysokości.
- Kontenery z otwartym dachem stosowane są przede wszystkim do transportu towarów, które ze względów manipulacyjnych nie mogłyby być umieszczone wewnątrz w tradycyjny sposób i muszą być ładowane od góry przy pomocy dźwigu. Przy załadunku można wykorzystać całą przestrzeń dachową, która później okrywana jest wodoszczelną plandeką. Oprócz towarów niewymiarowych i trudno ładowanych są też wykorzystywane do transportu materiałów sypkich.
- Kontenery Hardtop stosowane są do przewozu ładunków wysokich, które nie mogą zostać załadowane do kontenera standardowego. Ich konstrukcja pozwala na załadowanie towarów zarówno przez otwór dachowy, jak i drzwiowy.
- Kontenery z otwartą powierzchnią dachu i bokiem, tzw. flaty, przeznaczone są do przewozu ładunków trudnych w transporcie. Stosowane są w sytuacjach, gdy kontener uniwersalny czy kontener z otwartym dachem nie może być użyty.
- Kontenery typu platformy przeznaczone są do przewożenia towarów ciężkich i gabarytowych oraz takich, które wywierają duży nacisk punktowy. Najczęściej wykorzystywane są na trasach od portu do portu.
- Kontenery chłodnicze przeznaczone są do przewożenia towarów wymagających określonej temperatury. Wyposażone są w specjalną jednostkę chłodzącą.
- Kontenery zbiornikowe stosuje się do przewożenia produktów płynnych, np. napojów, chemikaliów w płynie itp.