Główne procedury w procesie importu towarów drogą morską

Transport morski

Transport morski odgrywa bardzo ważną rolę w światowym handlu. I chociaż znane są znacznie szybsze sposoby przewożenia towarów (np. samolotami), to jednak tylko drogą morską można dostarczyć z punktu A do punktu B bardzo duże ilości różnorodnych ładunków.

W tym artykule przedstawiamy najważniejsze procedury, z jakimi mają do czynienia przedsiębiorstwa importujące swoje towary drogą morską. Oczywiście cały proces spedycyjny w większości przypadków nadzorowany jest przez wyspecjalizowaną firmą, która zapewnia fachową obsługę na każdym etapie. Niemniej w chwili podjęcia współpracy pomiędzy spedytorem a odbiorcą towaru, konieczne jest przygotowanie niezbędnych dokumentów, ustalenie najważniejszych terminów i dobór optymalnej formy transportowej. Zazwyczaj niezbędna jest też dodatkowa dokumentacja, np. pozwolenie wywozu i specyfikacja towarów.

Import drogą morską: niezbędne dokumenty

Podczas spedycji morskiej obowiązują dokumenty transportowe w formie instrukcji i zleceń. Spedytor zobligowany jest też do wypełnienia specjalnego konosamentu oraz listu przewozowego. Konieczne jest też przygotowanie zestawienia ładunkowego, powiadomień, zaświadczeń i faktur. To podstawowe typy dokumentów, jednak w praktyce może być ich znacznie więcej. Pozostała dokumentacja uzależniona jest od specyfiki konkretnego zlecenia. Z uwagi na fakt, że transport towarów drogą morską wymaga dopełnienia bardzo wielu formalności, wiele firm decyduje się na współpracę z profesjonalnymi firmami spedycyjnymi, które zapewniają kompleksową obsługę w tym zakresie, odciążając przedsiębiorców od żmudnych zadań.

Warto przy tym pamiętać, że jeśli podczas transportu morskiego dojdzie do uszkodzenia towaru, konieczne jest wypełnienie szczegółowego protokołu szkody i protokołu rozbieżności.

Import drogą morską: etapy przewozu

Pierwszym etapem w procesie importu towarów drogą morską jest wystawienie zlecenia spedycyjnego, w większości przypadków poprzedzone negocjacjami ze spedytorem. Gdy wszystkie ustalenia są już gotowe, należy powiadomić eksportera o załadunku towaru na statek wskazany przez spedytora. Teraz to spedytor odpowiada za wystawienie dokumentów na przeładunek towaru i składowanie go w odpowiednim miejscu.

Po załadowaniu towaru i przetransportowaniu do portu załadunkowego spedytor musi sporządzić listę załadunkową. Powinien to wykonać na dwa dni przed wypłynięciem statku z portu.

Z kolei po wyładunku towar jest sprawdzany i uiszczane są niezbędne opłaty celne. Jeśli cała procedura przebiegła zgodnie z planem, pozostaje już tylko uiścić stosowne należności za przeprowadzone działania spedycyjne.

Zobacz także
Fracht morski
Organizujemy transport drobnicowy i kontenerowy w dowolne miejsca na świecie.
Dowiedz się więcej
Agencja celna
Prowadzimy agencję zapewniającą szybkie wykonanie odprawy.
Dowiedz się więcej
Transport lądowy
Transportujemy towary z i do portów morskich w Polsce i za granicą.
Dowiedz się więcej
Spedycja lotnicza
Zależy Ci na szybkim doręczeniu przesyłki? Proponujemy transport lotniczy.
Dowiedz się więcej
Magazynowanie
Dysponujemy powierzchniami magazynowymi w Polsce i w Hamburgu.
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenia cargo
Bezpieczeństwo przewożonego towaru jest dla nas najważniejsze, dlatego mamy niezbędne ubezpieczenia.
Dowiedz się więcej

Kontakt

NET-CARGO Sp. z o.o.

ul. Czarnieckiego 7
81-198 Pogórze k. Gdyni

tel. +48 (58) 621 37 81

info@net-cargo.pl
Wyznacz trasę dojazdu