Transport i spedycja morska są obecnie podstawą handlu międzynarodowego. W związku z tym w portach niezbędna jest odpowiednia obsługa kontenerów. Muszą być one rozładowywane i załadowywane na statki, czy samochody. Użytkownicy portu za korzystanie z takich usług otrzymują odpowiednie faktury. Określa się to opłatą za obsługę terminalu. Sprawdź, czym dokładnie jest THC.
THC – czym jest?
Skrót THC to nic innego jak opłaty za obsługę terminalu (z j. Angielskiego Terminal Handling Charge). Takie opłaty pobierają właściciele terminalu, niezależnie od portu za obsługę urządzeń, które są niezbędne przy załadunku oraz rozładunku kontenerów. THC nie ma stałej wysokości. Wysokość takiej opłaty może różnić się na jednej linii wysyłkowej, a nawet w jednym porcie. Zależna jest ona od kosztów obsługi terminalu kontenerowego w określonej lokalizacji. Planując transport morski musimy więc dokładnie sprawdzić opłaty portowe w konkretnych miejscach, aby mieć pewność co do poniesionych kosztów.
Warto również wiedzieć, że opłata może być inna w zależności od tego, jaki pojemnik jest zastosowany. Więcej zapłacić trzeba będzie chociażby za ładunki niebezpieczne czy pojemników chłodniczych. W przypadku tych pierwszych zdarza się, że niezbędne staje się wydzielenie określonego obszaru, który pozwoli na bezpieczne składowanie ładunku, oraz jego stałe monitorowanie. Jeśli z kolei transportujemy ładunek chłodniczy, to w porcie będzie on musiał znaleźć się w miejscu, gdzie istnieje możliwość podłączenia do prądu, co również będzie generować dodatkowe koszta. Wszystkie te elementy uwzględnia się w THC.
Co jeszcze jest ważne dla THC?
Wysokość THC może być inna zależnie od portu. Dodatkowo, jeśli kontener musi być przeładowany i składowany w jednym porcie, zanim trafi do docelowego, to opłata w środkowym porcie pokrywana jest przez przewoźnika organizującego przesyłkę kontenera. W ich przypadku stawka za fracht morski obejmuje ten koszt. Każda przesyłka transportowana w taki sposób, kontenerami, drogą morską polega opłatom.