Transport drogą morską jest jedną z najtańszych i najbezpieczniejszych form przewozu ładunków. Wiele podmiotów gospodarczych wykorzystuje go do importu i eksportu towarów poza granice państwa. Podejmując decyzję o zleceniu dostawy danych towarów, przedsiębiorcy muszą zdecydować się na jeden z dwóch rodzajów frachtów – FCL lub LCL. To, który z nich jest odpowiedniejszy, zależy przede wszystkim od stanu ekonomicznego firmy oraz wielkości ładunku, który ma zostać przetransportowany.
Co kryje się pod skrótami FCL i LCL?
FCL jest skrótem od angielskiego określenia Full Container Load i oznacza transport pełnokontenerowy. Ten rodzaj frachtu morskiego wybierany jest przez większe przedsiębiorstwa. W przypadku, kiedy cały kontener jest wykorzystywany przez jednego odbiorcę lub nadawcę, mowa o FCL. Opcja ta jest dobrym wyborem w sytuacji, kiedy konieczne jest przewiezienie ładunku o dużych gabarytach lub przedmiotów niewymiarowych. FCL polega na wykupieniu całego kontenera, niezależnie od tego, jaki procent jego powierzchni zostanie zapełniony.
LCL z kolei jest skrótem od Less Container Load i oznacza transport mniejszych towarów w mniejszej ilości. Potocznie ten rodzaj frachtu morskiego określa się drobnicą. Ten rodzaj transportu wykorzystywany jest przez przedsiębiorców, których ładunek zapełnia tylko część kontenera, natomiast pozostałe miejsce pochodzą od innych firm. Ten rodzaj transportu wybierany jest przez mniejsze przedsiębiorstwa wysyłające mniejsze ładunki. Opcja ta sprawdza się w sytuacjach, kiedy kupowane są nieduże partie towaru w różnych miejscach i czasie. Koszt tego rodzaju frachtu jest zależny przede wszystkim od wagi i objętości ładunku.
Zarówno transport FCL, jak i LCL ma zarówno wady, jak i zalety. FCL sprawdza się w przypadku dużych, niewymiarowych ładunków. LCL jest z kolei nieco bardziej ekonomiczne. Warto wspomnieć, że okres oczekiwania w przypadku LCL jest około dwóch tygodni dłuższy niż w FCL. Decyzję o wyborze odpowiedniego rodzaju frachtu morskiego powinna być podyktowana przede wszystkim możliwościami finansowymi, a także potrzebami. Niekiedy wysłanie jednego dużego zamówienia FCL będzie bardziej opłacalne niż kilkukrotne wysyłanie ładunków drobnicą. Jeżeli firma nie ma płynności finansowej, powinna zdecydować się na LCL.