Transport morski to wciąż jedno z najpopularniejszych i chętnie wykorzystywanych rozwiązań w zakresie przewozu towarów na dalsze odległości. Szczególną rolę odgrywa w przypadku transportu ładunków ponadgabarytowych. Morze okazuje się najtańszą i najbezpieczniejszą drogą dla dostarczania przesyłek dużych i ciężkich. I zapewne w przeciągu kolejnych kilkudziesięciu lat nic się w tej kwestii nie zmieni.
Transport morski – kiedyś i dziś
Już za czasów starożytnych cywilizacji Egipcjan i Fenicjan transportowano towary drogą morską. I chociaż współcześnie mamy do dyspozycji znacznie więcej rozwiniętych środków transportu, transport morski wciąż w wielu przypadkach okazuje się niezastąpiony. W dużej mierze wynika to z kwestii ekonomicznych, gdyż nadal jest to jedna z najbardziej opłacalnych form przewozu ładunków. Okazuje się, że nawet 75% obrotów handlu światowego odbywa się z wykorzystaniem dróg morskich. Co więcej, obecnie poczyniono wiele inwestycji w całą infrastrukturę morską, co świadczy o tym, że transportowi morskiemu raczej nie grozi regres w najbliższej przyszłości, a raczej sukcesywny rozwój.
Opłacalność transportu morskiego
W handlu większość podejmowanych decyzji ma bezpośredni związek z pieniędzmi. Nie inaczej jest w przypadku doboru środków transportu do przewozu towarów. Zarówno duże, jak i małe przedsiębiorstwa chętnie wybierają statki, głównie kontenerowce, mając na uwadze opłacalność oraz wysoki poziom bezpieczeństwa tego rozwiązania. W ramach transportu kontenerowego można przewieźć jednorazowe ilości towarów, których nie udałoby się tak sprawnie przetransportować drogą lądową, a tym bardziej powietrzną.
Dodatkowo podczas rejsów towarowych można znacznie obniżyć koszty całej operacji logistycznej. Nawet wliczając w to koszty wynikające z konieczności załadunku, rozładunku, opłat portowych itd., droga morska i tak okazuje się najkorzystniejsza, szczególnie w przypadku ładunków wielkogabarytowych przewożonych na duże odległości.
W Polsce kondycję transportu morskiego oceniaj się jako bardzo dobrą. Krajowe porty wciąż odnotowują wzrost obrotów ładunkowych. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się porty w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.