Transport morski odgrywa bardzo ważną rolę w światowym handlu. I chociaż znane są znacznie szybsze sposoby przewożenia towarów (np. samolotami), to jednak tylko drogą morską można dostarczyć z punktu A do punktu B bardzo duże ilości różnorodnych ładunków.
W tym artykule przedstawiamy najważniejsze procedury, z jakimi mają do czynienia przedsiębiorstwa importujące swoje towary drogą morską. Oczywiście cały proces spedycyjny w większości przypadków nadzorowany jest przez wyspecjalizowaną firmą, która zapewnia fachową obsługę na każdym etapie. Niemniej w chwili podjęcia współpracy pomiędzy spedytorem a odbiorcą towaru, konieczne jest przygotowanie niezbędnych dokumentów, ustalenie najważniejszych terminów i dobór optymalnej formy transportowej. Zazwyczaj niezbędna jest też dodatkowa dokumentacja, np. pozwolenie wywozu i specyfikacja towarów.
Import drogą morską: niezbędne dokumenty
Podczas spedycji morskiej obowiązują dokumenty transportowe w formie instrukcji i zleceń. Spedytor zobligowany jest też do wypełnienia specjalnego konosamentu oraz listu przewozowego. Konieczne jest też przygotowanie zestawienia ładunkowego, powiadomień, zaświadczeń i faktur. To podstawowe typy dokumentów, jednak w praktyce może być ich znacznie więcej. Pozostała dokumentacja uzależniona jest od specyfiki konkretnego zlecenia. Z uwagi na fakt, że transport towarów drogą morską wymaga dopełnienia bardzo wielu formalności, wiele firm decyduje się na współpracę z profesjonalnymi firmami spedycyjnymi, które zapewniają kompleksową obsługę w tym zakresie, odciążając przedsiębiorców od żmudnych zadań.
Warto przy tym pamiętać, że jeśli podczas transportu morskiego dojdzie do uszkodzenia towaru, konieczne jest wypełnienie szczegółowego protokołu szkody i protokołu rozbieżności.
Import drogą morską: etapy przewozu
Pierwszym etapem w procesie importu towarów drogą morską jest wystawienie zlecenia spedycyjnego, w większości przypadków poprzedzone negocjacjami ze spedytorem. Gdy wszystkie ustalenia są już gotowe, należy powiadomić eksportera o załadunku towaru na statek wskazany przez spedytora. Teraz to spedytor odpowiada za wystawienie dokumentów na przeładunek towaru i składowanie go w odpowiednim miejscu.
Po załadowaniu towaru i przetransportowaniu do portu załadunkowego spedytor musi sporządzić listę załadunkową. Powinien to wykonać na dwa dni przed wypłynięciem statku z portu.
Z kolei po wyładunku towar jest sprawdzany i uiszczane są niezbędne opłaty celne. Jeśli cała procedura przebiegła zgodnie z planem, pozostaje już tylko uiścić stosowne należności za przeprowadzone działania spedycyjne.