W transporcie morskim funkcjonuje wiele opłat za standardowe i niestandardowe usługi morskie i spedycyjne. W tym artykule wyjaśniamy istotę jednej z nich — opłaty OOG.
Czym jest opłata OOG?
Opłata OOG pochodzi od angielskiego „Out Of Gauge”, o oznacza „ponad gabaryt”. Jak wskazuje nazwa, jest to opłata, którą naliczają przewoźnicy, jeśli przewożony ładunek przekracza gabaryt transportowy. W większości przypadków oznacza to, że ładunek nie mieści się do kontenera transportowego.
Kiedy zazwyczaj jest naliczana opłata OOG?
Jak można się domyślić, oznacza to, że opłata ta dotyczy zazwyczaj transportowanych drogą morską dużych, niepodzielnych obiektów. Dobrymi przykładami są maszyny, duże pojazdy, elementy konstrukcyjne.
Inne opłaty spedycyjne
Oczywiście istnieją inne opłaty pobierane przez przewoźników za niestandardowe usługi transportowe. Przykładami opłat, które może pobrać przewoźnik, są:
- BAF – opłata mająca na celu zniwelowanie efektów zmian cen paliwa w trakcie transportu,
- PCS – opłata pobierana za przepływ Kanałem Panamskim,
- LSF – opłata za paliwo niskosiarkowe,
- SCT — opłata pobierana za przepływ Kanałem Sueskim,
- CAF – opłata walutowa, służy zminimalizowaniu efektów wahań kursów walutowych,
- PORTEO – opłata portowa w portach Ameryki Południowej,
- WRS – opłata za ryzyko wojny,
- PSS – dodatek wprowadzany w sezonie zwiększonych przewozów,
- EBS – opłata służąca zniwelowaniu wahań cen paliwa,
- ERS lub EIS – opłata służąca zniwelowaniu strat armatora z tytułu problemów w dostępności kontenerów.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Net-cargo specjalizuje się w obsłudze celnej, spedycyjnej i ubezpieczeniach ładunków morskich, lądowych i lotniczych. Jeśli potrzebują Państwo doświadczonej agencji celno-spedycyjnej, zapraszamy do kontaktu z naszymi pracownikami. Zapewniamy profesjonalną obsługę i indywidualne podejście do klienta.