Kontenery w transporcie morskim mają na celu ochronę transportowanego towaru przed szkodliwymi warunkami atmosferycznymi. Ten sposób transportu wiąże się z wieloma innymi zaletami, dlatego też bardzo wielu przewoźników oferuje ten rodzaj przewożenia towarów. Współcześnie transport kontenerowy służy przede wszystkim do przewożenia drobnych towarów, które pakowane są w dodatkowe opakowania, takie jak kartony, skrzynie, worki.

Typy kontenerów w transporcie morskim

W transporcie morskim możemy wyróżnić kilka typów kontenerów, które różnią się między sobą szczegółami konstrukcyjnymi, wymiarami, światłem otworów w drzwiach i dachu, ładownością.

  • Kontenery uniwersalne drobnicowe są przystosowane do przewożenia tzw. drobnicy. Po dokonaniu pewnych modyfikacji można je wykorzystywać również do przewozu towarów sypkich i ciekłych przewożonych luzem. Ładunki sypkie przewożone są w jednym pojemniku. Ciecze przewożone są w kontenerach uniwersalnych tzw. flexitankach.
  • Kontenery High Cube charakteryzują się większą wysokością zewnętrzną i wewnętrzną w porównaniu do kontenerów uniwersalnych. W ten sposób wzbogacone są w dodatkową kubaturę. Używa się ich przede wszystkim do przewozu ładunków lekkich, przestrzennych o podwyższonej wysokości.
  • Kontenery z otwartym dachem stosowane są przede wszystkim do transportu towarów, które ze względów manipulacyjnych nie mogłyby być umieszczone wewnątrz w tradycyjny sposób i muszą być ładowane od góry przy pomocy dźwigu. Przy załadunku można wykorzystać całą przestrzeń dachową, która później okrywana jest wodoszczelną plandeką. Oprócz towarów niewymiarowych i trudno ładowanych są też wykorzystywane do transportu materiałów sypkich.
  • Kontenery Hardtop stosowane są do przewozu ładunków wysokich, które nie mogą zostać załadowane do kontenera standardowego. Ich konstrukcja pozwala na załadowanie towarów zarówno przez otwór dachowy, jak i drzwiowy.
  • Kontenery z otwartą powierzchnią dachu i bokiem, tzw. flaty, przeznaczone są do przewozu ładunków trudnych w transporcie. Stosowane są w sytuacjach, gdy kontener uniwersalny czy kontener z otwartym dachem nie może być użyty.
  • Kontenery typu platformy przeznaczone są do przewożenia towarów ciężkich i gabarytowych oraz takich, które wywierają duży nacisk punktowy. Najczęściej wykorzystywane są na trasach od portu do portu.
  • Kontenery chłodnicze przeznaczone są do przewożenia towarów wymagających określonej temperatury. Wyposażone są w specjalną jednostkę chłodzącą.
  • Kontenery zbiornikowe stosuje się do przewożenia produktów płynnych, np. napojów, chemikaliów w płynie itp.

Transport morski to idealne rozwiązanie w przypadku, gdy nie zależy nam na szybkim dostarczeniu towaru, ale przede wszystkim chcemy znacznie ograniczyć koszty transportu. Fracht morski sprawdza się, gdy niezbędne jest przetransportowanie ciężkich przesyłek o dużych gabarytach i na duże odległości.

Specyfika transportu morskiego

W przypadku transportu morskiego (podobnie jak transportu lotniczego) warto pamiętać, że pewne ograniczenie stanowią warunki atmosferyczne. Niestety zła pogoda może pokrzyżować plany i znacznie opóźnić dotarcie towaru do miejsca docelowego. Warto również pamiętać, że ta droga transportu wymaga też zaangażowania dodatkowych środków, zazwyczaj pojazdów drogowych, aby dostarczyć towar do i ze statku.

Zaletą transportu morskiego jest możliwość przewiezienia bardzo dużych ilości ładunku za jednym razem, ponieważ ładowność statku jest stosunkowo duża w porównaniu z innymi środkami transportu. Ale warto też wziąć pod uwagę, iż cały proces transportu może trwać średnio kilka tygodni. Jednocześnie transport morski jest jednym z najtańszych sposobów przewożenia towarów na większe odległości.

Do wad transportu morskiego należy zaliczyć niezbyt przyjazne oddziaływanie na środowisko naturalnego. Niestety przewożenie towarów statkiem może znacznie przyczynić się do zanieczyszczenia środowiska, szczególnie w przypadku wycieków na otwartych wodach. Innym minusem transportu morskiego jest znaczne ograniczenie możliwych dróg transportu, który w dużej mierze uzależniony jest od wytyczonych szlaków morskich i dostępnych portów.

Niemniej jednak transport morski to wciąż bardzo atrakcyjna alternatywa. Transport morski pod wieloma względami znacznie przewyższa inne formy przewożenia towarów na dalekie odległości, przewyższając możliwości transportu drogą powietrzną, a tym bardziej lądowego. Przykładowo, sprawdza się idealnie w przypadku przewożenia towarów specjalnych, ponadgabarytowych oraz bardzo dużych ilości towaru. To jedna z najstarszych form transportu, która z całą pewnością będzie praktykowana jeszcze przez bardzo długi czas.

Kontenery są współcześnie bardzo często wykorzystywane w transporcie, głównie z uwagi na swoją uniwersalność, wytrzymałość i odporność na warunki otoczenia. Za sprawą uniwersalnych rozmiarów, transport kontenerów jest możliwy różnymi drogami i środkami. Kontenery przewożone są statkami, a także drogą lądową - przy pomocy pojazdów samochodowych lub w transporcie kolejowym (specjalne wagony w pociągach towarowych).

Transport kontenerów drogą morską

Najpopularniejsze rodzaje statków, które uczestniczą w morskim transporcie kontenerów to kontenerowce oraz semikontenerowce. Kontenerowce to typowe statki towarowe, które służą wyłącznie do przewożenia ładunków w kontenerach. Załadunek i rozładunek towaru w tradycyjnych kontenerowcach odbywa się w ruchu pionowym. Statki umożliwiające załadunek poziomy określane są mianem tzw. rurowców. Semikontenerowce przeznaczone są nie tylko do przewozu kontenerów, ale również do innych celów.

Warto pamiętać, że duże, ładowne kontenerowce nie obsługują wszystkich portów, głównie ze względów ekonomicznych. Najczęściej kontenerowce kierowane są tylko do kilku największych i najważniejszych portów na danym kontynencie. Transport kontenerów do innych obszarów jest możliwy za sprawą tzw. fiderów (feeder), czyli nieco mniejszych kontenerów, które dostarczają ładunek na większe statki towarowe.

Lądowy transport kontenerów

W przypadku lądowego transportu kontenerów najczęściej wykorzystywane są pojazdy składające się z ciągnika siodłowego wraz z naczepą podkontenerową. Naczepę tworzy stalowa rama stanowiąca formę, do której wkładany jest kontener. Z całą pewnością transport samochodowy ma dużą przewagę nad frachtem morskim z uwagi na szybkość dostarczania towarów. Warto dodać również, że drogi poruszania się pojazdów są niemal nieograniczone.

Kolejowy transport kontenerów

Trzecią metodą transportu kontenerów jest kolej. W tym przypadku wykorzystywane są specjalne wagony kontenerowe, a także wagony przyjmujące formę platformy. Główną rolę w podtrzymywaniu kontenerów, podobnie jak w przypadku transportu samochodowego, pełnią metalowe rusztowania.

Transport towarów drobnicowych, czyli ładunków o stosunkowo niewielkich gabarytów, wykorzystuje się najczęściej samochody podczas przewozów drogowych. W przypadku, gdy dostawa odbywa się na większe odległości, możliwy jest również transport morski, głównie przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego statków, określanych mianem drobnicowców.

Jak zorganizowany jest transport drobnicowy?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że w przypadku towaru drobnicowego należy zachować szczególne środki ostrożności zarówno przy przewożeniu, jak i przeładunku. W organizacji transportu drobnicowego niezbędne jest odpowiednie dobranie opakowania do drobnicy, by maksymalnie zabezpieczyć ją przed ewentualną utratą, zniszczeniem czy szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych. Ładunek drobnicowy musi zostać odpowiednio oznakowany w celu prawidłowej identyfikacji zawartości w danym opakowaniu. Na opakowaniach powinny znajdować się też informacje, w jaki sposób z nim postępować. W celu zaoszczędzenia czasu i wysiłku towar drobnicowy powinien być zapakowany w taki sposób, aby możliwe było połączenie kilku paczek czy klatek w zbiorczą jednostkę ładunkową. Najczęściej towar poddawany jest więc stropowaniu (wiązanie kilku sztuk razem), paletyzacji (układanie towaru na paletach), konteneryzacji (wkładanie materiałów do specjalnego kontenera) lub łączenie ich w pakiety, paczki itp.

Jakie są ograniczenia w transporcie drobnicowym?

Ograniczenia w transporcie drobnicowym związane są przede wszystkim ze skomplikowanymi procedurami przemieszczania, wysoką wartością ładunku czy brakiem możliwości utrzymania niezbędnych warunków przewozu. Transport drobnicowy nie znajduje więc zastosowania m.in. w dostawie żywych roślin i zwierząt, towarów szybko psujących się. Transport drobnicowy obejmuje wyłącznie materiały, które można umieścić w opakowaniach, czyli np. w beczkach, bańkach, butlach, workach, skrzyniach, koszach, klatkach itp. W ten sposób mogą być przewożone również materiały, które można zapakować w jednostkowe lub zbiorcze opakowania.

Zapotrzebowanie na obsługę obejmującą krajowy i międzynarodowy transport towarów jest coraz większe, dlatego firmy świadczące usługi z zakresu transportu i spedycji poszerzają swoje oferty, zapewniając kompleksowe wsparcie.

Czym jest obsługa z zakresu transportu i spedycji?

Spedycja to dziedzina usługowa, która opiera się na organizowaniu translokacji dóbr materialnych. Koordynacją transportu towarów zajmuje się spedytor, czyli specjalista posiadający odpowiednie umiejętności i kompetencje. Jego obowiązkiem jest dokonanie czynności związanych przewozem przesyłki, jej nadanie lub odbiór i dostarczenie do miejsca docelowego (art. 794 Kodeksu Cywilnego). Firmy spedycyjne świadczą również usługi transportowe, a niekiedy również dodatkowe usługi związane z zaopatrzeniem i dystrybucją.

Zakres działania większości firm spedycyjnych funkcjonujących obecnie na rynku jest najczęściej bardzo szeroki, ponieważ również i wymagania klientów są bardzo urozmaicone. Firmy spedycyjne najczęściej specjalizują się w całym procesie transportu towarów od dostawcy do odbiorcy, zaczynając od znalezienia odpowiedniego przewoźnika, poprzez dopełnienie wszystkich kwestii formalnych, aż do sporządzenie wymaganej dokumentacji. Spedytor ma za zadanie przygotować ładunek do przewozu, zajmuje się też jego ubezpieczeniem oraz załatwia formalności celne w przypadku spedycji międzynarodowej.

Usługi spedycyjne mogą odbywać się przy użyciu jednego środka przewozowego lub kilku pochodzących z różnych gałęzi komunikacji. Wszystko zależy oczywiście od rodzaju przewożonego ładunku i sieci kontaktów, które posiada wynajęta firma spedycyjna. Warto przy tym dodać, że spedycja może obejmować zarówno teren rodzimego kraju, jak i środowisko międzynarodowe.

Niektóre firmy spedycyjne zajmują się wyłącznie przyjmowaniem zleceń spedycyjnych oraz późniejszym nadzorem nad jakością usług. Jest to spedycja tzw. czysta. Można wyróżnić również spedycję mieszaną. W tym przypadku w zakres działań wchodzą takie czynności jak m.in. składowanie przesyłek czy dystrybucja.

Współcześnie istnieją różne metody i środki transportu towarów, jednak tradycyjny transport morski wciąż jest stosowany na szeroką skalę.

Specyfika transportu morskiego

Transport morski polega na przewożeniu towarów drogą wodną, czyli — zgodnie z nazwą — przez morza i oceany z jednego portu do drugiego. W zakresie tej dziedziny możemy dokonać następującego podziału:

  • transport morski krajowy
  • transport morski przybrzeżny
  • transport morski międzynarodowy

Transport morski nie należy obecnie do najszybszego rodzaju przewozu, ale wciąż cieszy się ogromnym zainteresowaniem głównie z uwagi na stosunkowo niskie ceny.

Przewóz towarów drogą morską odbywa się przede wszystkim statkami. Istnieje wiele różnych rodzajów statków, które są przeznaczone do transportu określonych ładunków. Okręty tego rodzaju zdecydowanie różnią się od pasażerskich, przeznaczonych do przewożenia ludzi. Najbardziej znanym i często stosowanym statkiem towarowym jest kontenerowiec. W tym przypadku towary pokonują trasę od jednego portu do drugiego w specjalnie przystosowanych do tego kontenerach. Jeśli towarem jest żywność, stosuje się specjalne kontenery chłodnicze.

Istnieją również masowce, które przeznaczone są do przewozu towarów bez opakowań. Wsypuje się je bezpośrednio do specjalnie wydzielonej ładowni, dzięki czemu można przewieźć znacznie więcej ładunku.

Innym typem statków towarowych są drobnicowce. Jak sama nazwa wskazuje, są one przystosowane do transportu towarów drobnicowych, tzn. pojedynczych elementów umieszczanych w skrzyniach lub beczkach.

Warto pamiętać też o tankowcach, które mają na celu przewóz płynnych substancji chemicznych. Gazowce natomiast transportują drogą morską substancje w stanie lotnym.

Transport morski jest korzystny przede wszystkim cenowo. To jedna z najważniejszych zalet tego sposobu przewozu ładunków. Dodatkowo statki są bardzo ładowne, dzięki czemu można za jednym razem przewieźć o wiele więcej towarów niż innymi metodami. Niestety trzeba się liczyć ze znacznie dłuższym czasem realizacji całego procesu transportowego.

Współcześnie dziedzina transportu międzynarodowego jest niezwykle rozwinięta, a zapotrzebowanie na usługi związane z przewozem różnorodnych ładunków jest bardzo duże. Profesjonalna obsługa celno-spedycyjna jest więc ogromnie ważna.

Co wchodzi w zakres obsługi celnej?

Klienci poszukują najczęściej sprawdzonych i zaufanych firm, które świadczą usługi celno-spedycyjne na najwyższym poziomie, oferują szeroki zakres wsparcia, a jednocześnie atrakcyjne ceny. Oferta usługowa większości przedsiębiorstw tego rodzaju jest dostosowana do wymagań rynkowych. W jej zakres wchodzą m.in.: kompleksowa obsługa paczek, towarów strategicznych, różnorodnych materiałów i produktów itd. Niekiedy ważna jest również odpowiednia reprezentacja klienta za pośrednictwem agencji celnej przed konkretnym Urzędem Celnym. Może dotyczyć też obsługi magazynowej. Niekiedy świadczone są również rozmaite usługi związane z odroczeniem należności celno-podatkowych itp.

W większości przypadków odprawa celna wiąże się przede wszystkim z koniecznością zgromadzenia wszystkich niezbędnych dokumentów. Podczas odprawy pobierane jest też cło oraz podatek. Import i eksport towarów wiąże się z koniecznością dopełnienia wszystkich kwestii formalnych związanych z odprawą. Zaniechanie jakiegoś elementu może wiązać się z niemożnością dalszej realizacji transportu międzynarodowego.

Odprawa celna to szereg różnorodnych czynności, uwarunkowanych przez zasady postępowania celnego. Wiążą się one z przejęciem towarów podlegających odprawie celnej przez granicę celną danego kraju. Wszelkie kontrole celne mają na celu sprawdzenie danego towaru oraz odpowiednie zabezpieczenie obrotu towarowego za granicą w taki sposób, by był on zgodny z prawem i umowami międzynarodowymi. Warto pamiętać przy tym, że kontroli może podlegać cały towar, bądź tylko jego część. Proces odprawy celnej najczęściej przebiega w obecności importera, odbiorcy lub spedytora. Dopiero po dopełnieniu wszystkich formalności i przejściu niezbędnej kontroli możliwa jest realizacja przewozu określonego towaru za granicę.

Jedną z popularnych opcji oferowanych przez współczesne firmy spedycyjne jest usługa door to door. Warto dowiedzieć się, na czym ona polega i kiedy warto z niej skorzystać.

Na czym polega usługa door to door?

Współczesna obsługa celno-spedycyjna zawiera w sobie bardzo wiele różnych rodzajów czynności, dostosowanych do zmieniających się potrzeb różnorodnych podmiotów działających na rynku. Jedną z kluczowych usług jest tzw. door to door.

Door to door polega na przewóz towarów z miejsca nadania do adresata. Zakłada się przy tym, że spedytor odbierze towar bezpośrednio od nadawcy, czyli np. z siedziby firmy, i przewiezie go bezpośrednio do miejsca docelowego. Usługa door to door może odbywać się w tradycyjny sposób, czyli za pośrednictwem pociągu lub ciężarówki. Może być realizowana również poprzez transport multimodalny, czyli oparty o spedycję kontenerową. Takie rozwiązanie pozwala na optymalizację przewozu pod kątem kosztów i czasu. Zastosowanie kontenerów sprawia, że cały proces transportu przebiega szybko, ponieważ na całej trasie, bez względu na to, jaki środek transportu został użyty, wykorzystuje się tylko jedną jednostkę ładunkową bez konieczności dodatkowego przeładunku towaru przy zmianie formy przekazu.

Obecnie na naszym rynku działa coraz więcej firm, specjalizujących się w usługach tego rodzaju.

Do głównych zalet usługi door to door zaliczyć należy szybką realizację. Cały proces nadania i dostarczenia danej przesyłki przebiega znacznie szybciej niż w przypadku transportu w wykonaniu kilku pośredników. Nie ma konieczności tworzenia każdorazowej, indywidualnej i odpowiednio dopasowanej oferty. W to miejsce przygotowuje się jedną, optymalną propozycję, która jest zgodna z oczekiwaniami klienta zarówno pod kątem realizacji, jak i kosztów. Co ważne, przekazanie organizacji transportu towarów firmie, która jest specjalistą w swojej dziedzinie, to również pewność bezpieczeństwa ładunku.

Usługa door to door to świetne rozwiązanie zarówno dla dużych przedsiębiorstw, jak i mniejszych firm, które chcą poszerzyć rynki zbytu lub zakres prowadzonej działalności.

Kontakt

NET-CARGO Sp. z o.o.

ul. Czarnieckiego 7
81-198 Pogórze k. Gdyni

tel. +48 (58) 621 37 81

info@net-cargo.pl
Wyznacz trasę dojazdu